miessiem.reismee.nl

Zondag in Cairo

Zaterdagavond zijn we met de gehele groep gaan eten onder het mom van welkomstdiner. De groep had elkaar al aardig leren kennen afgelopen dagen, dus het was al aardig gezellig. De bus bracht ons naar een restaurant in het centrum van Cairo. De weg hiernaartoe is al een hele belevenis. Allemaal toeterende auto's die elkaar gun milimeter gunnen en allemaal als eerste op de plek van bestemming willen zijn. Het eten was heerlijk. Er was wel haast, met een uur stonden we buiten en was er een voor- hoofd- en nagerecht geserveerd! Maar goed, we hebben zeker lekker gegeten.
In de avond zijn we lekker gaan slapen. De volgende dag stond het Egyptisch museum op het programma. Hier ligt onder andere de sacrofaag en het masker van Toetanchamon tentoon gesteld. Er is echt heel veel te zien qua sacrofagen en mummies en alles wat er allemaal is gevonden tijdens de opgravingen. Het museum is begin 20e eeuw gebouwd door een Franse architect, hij ligt ook begraven op het terrein van het museum.
Na het museumbezoek bracht de bus ons naar een restaurant in een van de buitenwijken. Niet echt een plek waar je spontaan naar binnen wandeld, maar ook deze keer weer heerlijk gegeten. Hierna naar de Citadel van Cairo. Hier staat de grote moskee van Mahommad Ali. Vroeger werd de Citadel gebruikt als gevangenis, maar tegenwoordig staat een groot deel er vervallen bij. Het bezoek aan de moskee is erg indrukwekkend. Het is een hele grote zaal met een prachtige marmeren vloer. De plafonnen zijn erg hoog in koepelvormen met hele mooie schilderingen van binnen. Er staan ook meerdere preekstoelen vanaf waar de Imam het gebed kan leiden. Afhankelijk van de rang binnen het geloof mogen ze de preekstoel gebruiken. De ene is nog mooier dan de andere. In een hoek staat het graf van Mohammad Ali. Het is dus ook voor veel Moslims een hele bijzondere plaats.
Na het bezoek aan de Citadel bracht de bus ons naar de Khan El-Khalili Bazaar. Alleen maar smalle straatjes met typisch Egyptische artikelen waar iedereen je van alles probeert te verkopen. Na een flink aantal straatjes te hebben gezien hebben we even iets gedronken op een terras. Ook hier liepen de verkopers af en aan. Ondanks dat we iedere keer "nee" zeiden bleven ze aandringen en kwamen ze keer op keer terug.
Rond 5 uur moeten we weer bij de bus zijn, deze gaat ons naar het station brengen. Om vanaf de bazaar weg te komen moet de bus eerst gedeeltelijk over de bazaar rijden om naar de weg te kunnen. de bus past er maar net door. De verkopers zijn heel blij als er een bus door moet, dan hebben ze tenminste mensen in hun winkeltje. Bij het station komen de kofferdragers al aan en onze koffers gaan op grote karren het perron op. Op het perron worden we in een door militairen afgeschermde hoek gezet, net als de later aankomende toeristen en hier wachten we op de nachttrein naar Aswan. We zijn erg benieuwd wat de nachttrein ons gaat brengen!