miessiem.reismee.nl

De Nijlcruise

Onze Nijlcruise doen we met de MS Carnival. Een al wat ouder schip, maar voldoet wel. Het eten aan boord is zeer uitgebreid. Iedere dag is er heel veel eten te krijgen. Het is even wennen dat er lange rijen staan, maar er is genoeg voor iedereen.

De 1e nacht aan boord was het even wennen. In de ochtend zouden er diverse mensen naar een tempel gaan op 480 km afstand (dat vonden wij iets te gortig) en werden zij om 4 uur gewekt. Nou ja, niet alleen zij, maar wij ook. Foutje bedankt! Nadat deze mensen terug waren zijn we rond 14.30 uur gaan varen. Het is erg druk met cruiseschepen op Nijl. We hebben er zeker 30 gezien vanaf het startpunt. Voor ons was het dus eigenlijk een beetje een rustdag. Op zich niet heel erg na de drukke dagen in Cairo en de geweldige ervaring in de nachttrein. We hebben lekker op het dek gezeten in de zon. Heerlijk genieten van het weer. Er stond een iets hardere wind wat het verraderlijk maakte.

Om 5 uur was er Thee/koffie op het dek en rond 6 uur meerde we af bij Komombo om daar de tempel te bezoeken. Deze tempel heeft een linker- en een rechterdeel die elk een andere god aanbidt. De westelijke helft vereerd de valkengod Horus, de oostelijke helft vereerde de krokodillen god Sobek. De tempel heeft tijdens de aardbeving in 1992? flinke schade opgelopen. Hier is ook een meetput te vinden waarin de hoogte van de Nijl wordt gemeten. De waterstand was vroeger bepalend voor hoeveel belasting de mensen moesten betalen. Ook is hier een deel ingericht waar gemummificeerde krokodillen liggen. De krokodil was voor de oude Egyptenaar heilig. Tegenwoordig zijn er geen krokodillen meer in dit gebied, dat heeft te maken met de dam die iets zuidelijker ligt.

Het bezoek was tijdens zonsondergang wat op zich ook al een beleving is. De poolster was heel helder te zien vanaf de tempel. Na het bezoek zijn we terug aan boord gegaan om te dineren. Na het diner had de bemanning een traditioneel optreden gegeven. Met drums en heel veel kabaal gingen zij door het schip naar de lounge.

Vanmorgen moesten we al om 5.30 uur gereed staan om de Horus tempel in Edfu te bezoeken. Deze tempel is 1 van de best bewaarde tempels. Om daar te komen werden we met paard en wagen gebracht. Gelukkig hadden wij een redelijk goede wagen, van sommige kon het wiel er zo vanaf lopen. Wij hadden wagen 402. Met Abdullah als bestuurder en Rambo als paard. Rambo was zijn Ferrari! De omgang met de paarden is niet zoals wij het gewent zijn. Hier zijn het echt werkdieren. Aangekomen bij de tempel is het een wirwar van wagens en alles staat door elkaar. De terugreis moeten we met dezelfde wagen doen, anders klopt het niet voor de gids en de betalingen. Bij de tempel aangekomen zijn de eerste verkopers ook al wakker. Het lijkt wel of deze niet slapen. Nadat we binnen zijn gegaan is het 1 grote verbazing. Het ziet er allemaal prachtig uit. De tempel is in een prachtige staat. De hoogte is ongeveer 40 meter. Overal waar je kijkt zie je herogliefen en andere tekeningen. Hele verhalen staan er op de muren en pilaren geschreven. Er is letterlijk geen cm ongebruikt. De tempel is ook een tijdje gebruikt door arme mensen die er gingen wonen. Er is een grote brand geweest en de schade is nog redelijk zichtbaar. De tempel heeft 12 kamers. Iedere kamer was vroeger voorzien van een beeld van een god en deze werd 3x per dag vereerd. In het Heilige der Heilige stond een soort van troon waarop de hoofdpriester kon worden gedragen.

We moesten om 7.30 uur weer terug aan boord zijn voor de afvaart en dus moesten we haasten. Dan staan er ongveer 250 paard en wages door elkaar en moet je dezelfde terugvinden als op de heenweg. Het is een uitdaging, maar wel gelukt! De terugweg was minstens zo enerverend als de heenweg. Het lijkt wel of al die gasten ruzie met elkaar hebben, zo staan ze naar elkaar te schreeuwen.

Terug aan boord konden we ons opmaken voor het ontbijt en gingen we weer varen. Vandaag varen we door tot aan Luxor. We zijn hier nu aangekomen en liggen afgemeerd. Morgenochtend weer vroeg op om naar de Vallei der Koningen. Een aantal mensen gaan dit van bovenaf beleven vanuit een luchtballon. Daar hebben wij niet voor gekozen. Wij blijven lekker met beide benen op de grond.

Straks dineren en de koffers weer gereed maken voor de vervolgstap in onze reis.

Riet en Alex

Fijne reis zeg. Lekker soepel verslag. Leuk om te lezen.

Frank

Leuk live verslag, of je er zelf bij bent. Veel plezier met het vervolg.

Corry

Zittend op bed in het ochtendzonnetje van Marrakech lees ik jullie prachtige verhalen.
Door onze citytrip was ik wat verlaat om jullie belevenissen te lezen.
33 jaar geleden hebben wij de zelfde rondreis gemaakt en zo te lezen is er niet veel veranderd.
Het is overweldigend, maar zo gaaf.
Geniet en maak mooie herinneringen.
Heel veel plezier nog.