miessiem.reismee.nl

Tempels in Luxor

Onze reisleider had aan boord aangegeven dat wij met onze huwelijksreis bezig zijn en daarom werden wij met het laatste diner volledig in de watten gelegd. We kregen een persoonlijk traditioneel Arabisch optreden, compleet met drums en gezang. Heel gaaf om te ervaren. We stonden midden in de eetzaal, dus iedereen kon ons goed zien! We kregen een lekkere taart, chocolade met slagroom met onze namen erop. Veel te veel uiteraard. Na met de gehele groep te hebben gedeeld hebben we de rest bij de toetjes gezet. In de lounge was er een optreden met een buikdanseres en een Derwisj danser. De Derwisj is op zich een uniek, deze blijft maar rondjes draaien en kan daarna rechtweg lopen. De jurken (het zal gerust anders heten, maar ik weet niet hoe) draaien in het rond en 1 voor 1 pakt hij er 1 af die hij dan minutenlang op zijn hand laat draaien. De buikdanseres.... Ja wat zal ik daar eens over vertellen. Ik denk dat ik een ander idee heb bij een buikdanseres, deze stond namelijk meer met haar kont te schudden. De jurk kwam denk ik bij Alie-express vandaan, qua maat kwam dit niet overeen. Een rollade heeft meer ruimte zeg maar. En dan de muziek. Er zaten 3 mannen. 1 met een orgel, 1 met een trommel en 1 met de tamboerijn. Het was qua geluid niet om aan te horen. De Josti band zou de orgelnist eruit hebben gezet denk ik. Na het optreden van de buikdanseres was het programma klaar en voordat de danseres de zaal uit was waren de 3 mannen ook al weg. Sneller dan het geluid! We hebben nog even zitten nalachen met een klein clubje en gingen daarna naar onze hut.
In de hut aangekomen werden we wederom verrast. De bemanning had ons bed helemaal versiert met bloemen, zwanen gemaakt van handdoeken, taart gemaakt van handdoeken een mooi hart en er stonden bloemen. Deze konden we helaas niet meenemen, maar waren wel vers geplukt naast de boot. Super leuk!
Na een heerlijk ontbijt aan boord zijn we met de bus weggegaan om de tempels op de oostelijke- en westelijke Nijloever te gaan bekijken. Er was een groep al vroeg op pad gegaan om met een luchtballon over de westelijke oever, de Vallei der Koningen te gaan, dus die moesten we ophalen. De Nijlcruise is nu echt voorbij! Na het rendez-vous gingen we op weg naar de Vallei. Indrukwekkend om te zien hoeveel monumenten er langs de weg al te zien is. Eigenlijk veel te veel en ook niet allemaal even interessant. Het huis van Howard Carter, de ontdekker van het graf van Toetanchamon staat er ook nog steeds. Het leuke hiervan is dat hij wordt gezien als de grote ontdekker. In realiteit is hij de eerste die zonder te stelen de graven heeft geopend. De graven waren bij de lokale bewonders al bekend en plunderaars deden hun best om de schatten te vinden. Howard Carter heeft ervoor gezorgd dat er meer ontdekkingen werden gedaan die geregistreerd werden.
De tombes zijn werkelijk prachtig. Gangenstelsels die de bergen in gaan, ruim genoeg om normaal te kunnen lopen en overal waar je kijkt zie je muurschilderingen. Hier zie je ook nog de kleuren die gebruikt werden. Echt indrukwekkend. We hebben in totaal 4 tombes bekeken waaronder de tombe van Toetanchamon. Hij ligt hier ook weer in de tombe. Zijn mummie ligt in een glazen kist tentoongesteld. De foto's die je overal ziet van de ontdekking zijn prachtig. Wij kunnen ons haast niet voorstellen hoe vol de ruimte moet hebben gestaan met alle cadeau's die hij had meegekregen. Het is op zich wel jammer dat alles is verwijderd. Enerzijds uiteraard begrijpelijk maar het had wel meerwaarde gegeven om te begrijpen hoe het origineel eruit zag.
Na de Vallei der Koningen hebben we een bezoek gebracht aan de tempel van Hatsjepoet. Een prachtige tempel tegen de bergen aan gemaakt met 3 verdiepingen. Hatsjepoet was een Koninging en erg geliefd (nog steeds is te merken) Overal zijn hele grote standbeelden te zien van de goden. De tempel is gedeeltelijk gerestaureerd en daardoor is er meer te zien. Waar je wel helemaal gek van wordt zijn de mensen die aanbieden dat je betere foto's kunt maken, maar uiteraard wel tegen betaling. Je kunt hier helemaal los gaan als je dat wilt.
Na de tempel zijn we gestopt bij een "fabriek" waar met de hand stenen voorwerpen worden gemaakt. Prachtig om deze ambacht te zien. Alles is ook te koop, aar de prijzen wil je niet weten. Wij hadden iets moois gezien, maar 440 Euro ging ons iets te ver. We hebben wel een andere mooie plaat met afbeeldingen gekocht. Die werd aangeboden voor 150 Euro, maar een paar keer weglopen had ik hem voor 50 Euro. De baas ging wel akkoord, maar ik zag aan hem dat we echt de bodem hadden. Er kwam al een lichte irritatie omhoog.
Hierna zijn we gaan luchen. Wat een bijzonder restaurant was dit zeg. Volgens mij zat de lokale drugsbaas in de hoek om de omzet in de gaten te houden. Maar goed ook dat is een ervaring op zich.
Na de lunch zijn we naar de Oostelijke Nijloever gegaan. in Luxor liggen ook 2 prachtige tempels. Het aparte hiervan is, is dat deze in het centrum ligt, maar tot 1862 bedekt is geweest onder een laag zand. De tempels waren wel zichtbaar, maar alleen het bovenste stuk. 6 jaar is er nodig geweest om de tempels uit te graven. Aan de beide ingangen liggen heel veel sphinxen. De laatste tempel heeft een toegangsweg van ongeveer 3 kilometer welke aan beide zijdes was versiert met om de 7 meter met sphinxen. Echt bizar veel en eigenlijk onvoorstelbaar. Ook de tempels zijn onnoemelijk groot en voorzien van zuilen, muren, tekeningen en noem mar op. De foto's zeggen meer dan dat ik hier kan omschrijven.
Na al deze bezoeken mochten we naar het hotel. Wat een prachtig hotel is dit zeg. Luxe kamer met balkon en een heerlijk zwembad. Uiteraard zijn we even gaan zwemmen en gaan genieten van de zonsondergang. Na een heerlijke douche hebben we een keuze gemaakt uit de vele restaurantjes die hier zijn. Het is pizza geworden. Even iets anders dan de traditionele rundvlees gerechten. Een gezellige avond was het met een drankje op het terras aan de Nijl.
Het ontbijt was weer zeer uitgebreid. We moesten alweer vroeg op, want we gaan vandaag met de bus naar Hurghada ons laatste deel van de reis. Op het moment van typen zitten we al in de bus. We zijn nu ruim 1 uur onderweg en rijden over wegen die wij in Nederland zouden laten slopen. Er zijn hier meer verkeersdrempels dan vrouwen lijkt het wel. Echt bijzonder. Rond de luch verwachten wij in Hurghada aan te komen in het resort.
We zullen ons weer melden, liefs van ons!

Lieke

Jullie beleven zo heel wat. Mooi verhaal. Ben benieuwd naar de foto's.
Veel plezier in Hurghada.

groetjes

Frank

Als jullie fotoalbum klaar is willen we die zeker een keertje bewonderen. Moet wel erg indrukwekkend zijn. En nu in Hurgada uitrusten en een beetje snorkelen of duiken. Was een paar jaar geleden nog erg mooi. We zijn benieuwd of dat nog steeds zo is want vlak bij de stad ging het zeeleven al aardig achteruit. Hopelijk hebben ze dat tijdig kunnen afremmen. Veel zeewater plezier.

Riet en Alex

Weer zo'n leuk verslag. Dank

Pa Henk

Weer een mooie en rijke ervaring zijn jullie rijker geworden. Ik ben heel benieuwd om al jullie mooie foto's te zien als jullie weer thuis zijn. Ga samen nog maar heerlijk de laatste week in Hurghada genieten. Veel plezier samen, jullie hebben het verdiend.

Corry

Heerlijk om jullie belevenissen te lezen. En wat leuk dat ze zoveel aandacht aan jullie huwelijk schenken.
Nu na alle indrukken lekker relaxen en genieten van elkaar en het lekkere weer.
Veel plezier nog.